Sinterklaas, Kerst, oliebollen en meer - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Eline Megchelsen - WaarBenJij.nu Sinterklaas, Kerst, oliebollen en meer - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Eline Megchelsen - WaarBenJij.nu

Sinterklaas, Kerst, oliebollen en meer

Blijf op de hoogte en volg Eline

08 Januari 2016 | Palestina, Bethlehem

Goed, ik had mezelf voorgenomen om elke maand een blog te schrijven, alleen is dat niet helemaal gelukt. Want inmiddels zit ik hier alweer dik 2 maanden. Maar vanaf nu probeer ik het wel bij te houden!
In de tussentijd is er veel gebeurd. In mijn vorige blog schreef ik dat ik Ruchama aan het werk was. Alleen nu niet meer. Er was veel agressie op Ruchama en daar kon ik niet tegen. Vond het moeilijk om daar mee om te gaan. Het was op een gegeven moment zo erg dat ik naar huis wilde. Dus dat ging echt niet meer! En vanaf 1 januari ben ik nu volledig werkzaam op Kezia! Een leuke groep met 5 meiden.
May: een lieve rustige meid, die erg van koffie houdt! Haar motto is een uur zonder koffie is niet geleefd. Doet me denken aan mijn vader:-)!
Khaula: de drama Queen van het stel. Bij haar moet je goed je grenzen aan geven, anders kan je de hele dienst met Khaula bezig zijn en dan heb je nog tijd te kort! Maar ze is ook heel grappig en gezellig!
Nadia: een doof blinde vrouw. Het is moeilijk om contact met haar te maken. Maar gelukkig is ze niet moeilijk en gauw tevreden.
Intisar: Zij heeft schizofrenie, soms praat ze in zichzelf. Ze is een lieve vrouw die ook het Arabisch goed naar het Engels kan vertalen en dat is heel makkelijk.
Haneen: De jongste van de groep. Een lieve meid met spasme, ze zit in een rolstoel en heeft volledige hulp nodig. Haneen is heel lief en houdt ervan als je een grapje maakt! Ze is altijd erg vrolijk en blij.
Ik ben nu al volledig ingewerkt, dus werk ik vanaf gisteren alleen op de groep. Ik heb het prima naar m’n zin en kan ook meer mezelf zijn. Dus nu kan ik niet alleen genieten van mijn verblijf hier maar ook van m’n werk, en daar ben ik erg dankbaar voor.
Ik werk nog wel bij Fatmeh, en ik ga ook nog steeds met Rasha elke week naar pianoles, dat vind ik leuk om te doen, dus dat blijf ik lekker mee doorgaan.

Verder hebben we het als vrijwilligers erg leuk met elkaar! Jantine, de nieuwe vrijwilliger is er alweer een week, en dat is erg gezellig! Eind januari komt er nog een stagiair, en dan zit het vrijwilligershuis echt vol!

Het is alweer een maand geleden, maar ook hier in Jemima hebben wij sinterklaas gevierd! Ikzelf en een andere medeweker waren zwarte piet, en we hadden ook een echte sinterklaas. Alleen ging de sint een beetje de mist in, want hij kwam binnen met de bel van de kerstman:-).
Maar de kinderen hebben er erg van genoten en waren gelukkig met de cadeautjes en kruidnoten.
Ook hebben wij sinterklaas met de organisatie de NEM gevierd. Dat was echt heel gezellig!
Inmiddels ligt kerst ook al weer een poosje achter ons. Heel bijzonder om tijdens die tijd in de geboorteplaats van Jezus te zijn!
De dagen voor kerst waren erg vol met verschillende etentjes en optochten, alleen op de kerstdagen was er niets te doen. Dat zijn hier echt dagen voor de familie. Ook waren er geen kerkdiensten, dat vond ik wel jammer. Want dan gaan die dagen vaak zonder diepgang voorbij.
We zijn vaak met elkaar naar Bethlehem geweest, want we waren lekker vrij. Dus hebben we gezellig dagen gehad! Alleen miste ik wel de gevulde kalkoen van thuis een beetje.
Ook hebben we traditiegetrouw op oudejaarsdag oliebollen en appelbeignets gebakken. We hadden het allemaal nog nooit gedaan, maar ze smaakte erg goed! Verder zijn we ’s avonds gezellig naar een restaurantje geweest, en hebben we het nieuwe jaar ingeluid.

Ik mis het eten van thuis wel hoor! Hier eten we vaak rijst, en als ik iets niet echt lekker vind is het wel rijst. Ook al zeg ik het niet vaak, mam je kan prima koken en als ik thuis kom hoef ik nooit geen rijst meer;-)!

Ik ga weer eens afronden. En ik ga proberen om in februari een nieuw blog te schrijven!

Liefs Eline

  • 08 Januari 2016 - 17:21

    Albert En Pauline :

    Geweldig interessant verhaal. Veel plezier en grtjs uit Dordrecht.

  • 08 Januari 2016 - 21:18

    Audrey Megchelsen:

    Heel leuk Eline je belevenissen te lezen en de foto's te zien. k'Ben erg blij dat je het zo naar je zin hebt. Bedankt voor je compliment wat mijn kookkunst aangaat. Dat hoor ik niet zo vaak.
    Liefs Mams.

  • 09 Januari 2016 - 22:06

    Ada De Raad:

    Wat fijn Eline om weer iets van je te horen en dat je het zo naar je zin hebt.
    Dus jullie hebben gesmuld van oliebollen en appelbeignets. Wij ook hoor!!!! Niet zelf gebakken, dat
    heeft bakker van der Grijn gedaan voor ons. De leden van de jeugdvereniging hebben hun best weer gedaan door er veel te verkopen, met een gedeelte van de opbrengst voor Jemima.

    Veel sterkte met je werk en Gods zegen,
    lieve groeten van Adri en Ada de Raad

  • 11 Januari 2016 - 00:26

    Gerdien En Andre:

    Ha Eline, Nu begrijp ik dat we op je verslag moesten wachten...je was gewoon ff niet blij... agressie, nee dat is niet fijn en dan ook als je nog niet lang in 'den vreemden' ben.
    Goed dat je Ruchama kon verruilen voor Kezia!
    Verder is het niet vreemd dat je na een poosje, als de eerste indrukken van alles op je ingewerkt zijn, ook wat last van heimwee begint te krijgen.
    Gelukkig dat je het nu wel naar je zin hebt!
    Ik zag ook leuke foto's voorbij komen die door ene David geplaatst waren; je zag er vrolijk uit en dat stemde ons goed.
    May, Khaula, Nadia, Haneenn en Intisar zijn volwassenen, maar vragen waarschijnlijk een kinderlijke benadering...daar ben jij vast heel goed in.
    Met Rasha aan je zij heb je denk ik wel muzikale omlijsting; heerlijk muziek, speel je zelf ook wel eens met haar?
    Bij ons zijn de kerstspullen weer in de doos en de vuurwerkrommel weg en de oliebollen ook achter de kiezen; De actie had een mooi bedrag opgebracht voor jullie hè?!
    Bijzonder dat jullie daar ook gewoon een Sint en Piet hadden.
    Fijn ook dat je Nederlandse 'collega's 'hebt, zo heb je toch een beetje het Holland gevoel.
    Je bent al weer een heel poosje daar, maar wij missen je natuurlijk wel in ons midden.
    We hopen dat het verder goed met je zal gaan en wensen je een Goede tijd daar.
    Doe je best meid!
    Lieve groet uit Sliedrecht van Andre en Gerdien Baas

  • 31 Januari 2016 - 11:59

    Bas Hofman:

    Hoi Eline
    Blijft leuk om je blog te lezen.
    Er zitten mooie foto's bij je verslag.
    Heb je die in de geboorte kerk genomen?
    Ik kan me er niet meer zoveel van herinneren.
    We waren met de bus uit Jeruzalem naar Bethlehem gegaan.
    Het was kerst avond, regenachtig, heel druk, veel kerst en weinig Christus.
    Veel succes met je nieuwe blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 11 Nov. 2015
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 11748

Voorgaande reizen:

01 November 2015 - 01 November 2016

Israël

Landen bezocht: